mandag 17. juni 2019

Bukken

Salige Hans Nielsen Hauge (1771 - 1824), norsk lekpredikant og industrigründer, ser ut til å vokse fram som KrF's store ideal nå om dagen da han presumptivt representerer alt det som de kristne langs sørlandskysten og oppover vestlandet ser på som sitt store ideal; den enkelte skal være arbeidsom, nøktern, sterk og inderlig i troen, og ja, ikke minst, demonstrere økonomisk suksess. Økonomisk suksess er et tegn på at man er blant guds utvalgte. Jeg kan si med Matthew: "For whosoever hath, to him shall be given, and he shall have abundance: but whosoever hath not, from him shall be taken away even that which he hath". Og så i mitt stille sinn innrømme at jeg nok ikke når opp å være blant seniors utvalgte, statsansatt som jeg hele yrkeslivet har vært og etter det tilgodesett med tilsvarende størrelse på pensjonen. For som det ser ut til og erfares, får vi pensjonister like lite ut av Bollestadværingene i regjering som om de røde fra Bondevika hadde fått regjere. Lett oppgitt kan jeg tenke:

Når bukken settes til å passe havresekken...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar