søndag 17. februar 2019

Verneverdig

Nå ja, jeg var ikke akkurat opptatt av henne, men husker Anna Elisabeth godt fra 1960 og 70-tallet. En fargeklatt som denne velutdannede hammarøydama var med sine synske evner og kurs i fjærkrerøkt. Hva som plager meg litt ennå fra den tiden er Westerlunds spådom om kongehuset; som hun spådde "begynte med en Haakon og ville slutte med en Haakon". For Gud hjelpe meg, vel er kongehuset vårt både dyrt og kanskje litt gammeldags, men tenk dere presidenter og for ikke å nevne presidentfruer, hvor ambisiøse og dyre de ville bli i drift i all sin verdighet for å kunne imponere og glitre mest mulig til omverden? Monarkistene på Stortinget taper terreng nå, ser jeg, etter hvert som nykommerne med erfaring fra korrupte diktatorer og presidenter, vinner fram. Men, sant nok; hva forstår vel jeg av slik kongelig storpolitikk? Likevel,

Velsignet være du i din inngang, og velsignet være du i din utgang...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar