tirsdag 11. september 2018

Isak

Det nærmer seg, for i 2020 er det 100 år siden den gode Knut fikk Nobelprisen i litteratur for romanen "Markens Grøde" (Growth of the Soil) om Isak Sellanraa som bryter ny mark i utkanten et sted oppe i Hamarøy. Ja ja, alle bøkene hans, også de om ham, står nå og samler støv i bokhylla mi, det er en stund siden jeg har lest noe av ham. Bortsett fra "Pan" da, som jeg rett som det er har fornøyelsen av å pløye meg gjennom. Hans forfatterskap fascinerer meg og jeg synes det er interessant at storkanoner som herr Knopfler ble så inspirert av boken at han skrev «Telegraph Road». Sangen som varer i hele 14 minutter og innledes med «A long time ago came a man on a track, walking thirty miles with a sack on his back, and he put down his load where he thought it was the best, he made a home in the wilderness.»

Hans eget Sellanraa..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar