fredag 21. juli 2017

Åpent terreng

"I de siste dager har jeg tænkt og tænkt på Nordlandssommerens evige dag" sier løytnant Glahn i Hamsuns Pan. Nå kan jeg slett ikke påberope meg hans åndsgaver, men tenke at sommervandring i gammel skog gir meg mange assosiasjoner til Hamsun, eventyr og tusser og troll. Så får jeg litt vondt av trollene som alltid skal være dumme og farlige. De virker da heller litt godtroende og uheldige i sin framferd, et lett offer for oss mer utspekulerte. Nå tøver jeg sikkert, som vanlig: det er nok en god grunn til de gamles syn på dem, også i andre land: "När man talar om trollet, så är det inte långt borta", eller "Wo der Teufel genannt wird, da will er sein". Tror jeg legger trimturene mine til mer åpent terreng heretter.
Bare sånn i tilfelle...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar