søndag 30. desember 2012

Kvasseste kniven



Det er lenge siden denne slipesteinen gjorde aktiv tjeneste på gården. Det var min tanke da jeg så den bak uthuset i det jeg gikk forbi på min tur rundt Torghatten, for å få litt mosjon etter tett julespising.

Ikke fikk jeg stemningen til å passe til Alf Prøysens slipsteinsvals heller, i snøværet som herjet dagen.

Ingen bor på gården bak fjellet lenger, så fristelsen til å slipe egen kniv, den jeg alltid har med meg i ryggsekken, var stor. En kniv må være skikkelig kvass skal den ha sin plass i sekken. 

Om jeg bare hadde noen til å sveive steinen…

2 kommentarer:

  1. Hørt om nordlendingen som som slo seg ned på prærien. Han hadde rota bort veiva til slipesteinen sin og søkte hjelp hos ei kjerring på nabo ranchen. På sitt utsøkte norsk engelsp spurte han: "I Have Lost My Wife, Will You Be My Sleeping Partner?" haha, ikke kvasseste kniven, eller?

    SvarSlett
  2. ;-) Ha ikke hørt den der. Men god var den! Og det er lett å bli misforstått, uansett språk he he.
    Ha ei fin nyttårshelg :-)
    Mvh Hans K

    SvarSlett